maanantai 22. maaliskuuta 2010

Jane Austen - Northanger Abbey


"Seitsentoistavuotias Catherine Morland rakastaa kauhua ja tahtoo sankarittareksi. Rauhallinen maalaispappila ei tarjoa suuria mahdollisuuksia moiseen. Onneksi hän pääsee Bathiin, saa uusia ystäviä ja kutsun vierailla heidän kodissaan, vanhassa luostarissa. Joko täyttyvät hänen hurjimmatkin toiveensa? Mitä hirveitä salaisuuksia mahtavat kätkeä nuo ikivanhat muurit?

Northanger Abbey on Jane Austenin hilpeänkirpeä satiiri aikalaisilleen niin rakkaista "goottilaisista" kauhuromaaneista. Hänen piikkinsä eivät ole menettäneet hiukkaakaan terävyydestään vieläkään, lähes kaksisataa vuotta kirjan kirjoittamisen jälkeen!"

***

No joo. Mä en tajunnu. Siis missä se satiiri oli? Multa meni ihan ohi. Ja musta se, että tää ei ollu niin Austenia ku muut eikä kuitenkaan ihan selkeesti jotain muutakaan.(kauhua tms). Mä ymmärsin varmaan ihan väärin ton sankaritar-jutunkin, koska mä luulin et se Catherine oli ihan oikeesti joku sankaritar, vaikka takakannen tekstissä ihan selvästi lukee, että Catherine tahtoo sankarittareksi. Ja siks toiseks, mä en tie mitään minkään Radcliffen kirjotuksista, joten se voi vaikuttaa ton satiirin ymmärtämiseen.

Ja tää oli aivan järkyttävä painos tästä kirjasta. Tekstii oli kulmasta kulmaan hullun pienellä rivinvälillä et meni vähemmästäki rivit sekasi. Ja mainittakoon vielä, et mä luulin et Northanger Abbey oli kirjan päähenkilö. Mitä se tavallaan olikin..

4 kommenttia:

  1. sä et oo sitten paljoa tajunnutkaan mistään mitään parin viime kirjoituksen perusteella =D minulla ei ole kokemusta leffasta tai tästä kirjasta, mutta sen sijaan on paljon kokemuksia siitä ettei tajua =O eteenpäin vaan...

    VastaaPoista
  2. Näillä eväillä mennään kohti uusia tajuttomuuksia :D

    VastaaPoista
  3. Tämä on melkein ainoa Austen, jota en ole lukenut. Olen kyllä ennenkin kuullut sanottavan, että se kirjan satiiri aukeaa nykylukijalle vaikeasti - ehkä juuri siksi, että emme ole perehtyneet siihen Austenin ajan kauhuromantiikkaan. Pitäis kai ihan yleissivistyksen vuoksi lukaista tämäkin. Tykkään kyllä yleensä Austeneista ihan kympillä. Järki ja tunteet, Ylpeys ja ennakkoluulo, Emma... Ihania.

    Katoitko muuten alku syksystä Kakkosella pyörineen BBC-sarjan "Eksyin Austenin maailmaan"? Mitä tykkäsit siitä?

    VastaaPoista
  4. Joo katoin :D

    Muutama vuos takaperin yritin lukea Y&E:a mutta se ei läpässy mun ahdasta mieltä millään tasolla, mut ku katoin ton sarjan ni tajusin et hei siinähän se koko hienous olikin! Parempaa draamaa ku kaunarit :D Ja ah, niin ihanan traagista draamaa. Emma on ollu lukulistalla monta monta vuotta, mut vielä ei oo eksyny käsiin. Järki ja tunteet oli aika "pitkäveteinen" mut kyllä sielläkin sitä draamaa oli ! :D

    Ja tosta sarjasta vielä, mua jotenki ärsytti se pääosaesittäjä, miten se muka aina pysy meikattuna siellä? Mut toisaalta, se oli tarkotus että se "erottuis" niistä muista. Ja se Darcy oli kamala, mut sit jotenki siihen kyl tottu. Mut oli se vähän, miten sen nyt sanois, ei niin kauheen hyvä, mut silti sen avulla Austenin teokset aukes mulle ihan uudella tavalla, ja siitä kunnia sille sarjalle.

    Mitä itse pidit? Olisitko päättäny esimerkiks lopun toisin?

    VastaaPoista